כירורגיה כללית
ניתוחי בלוטת התריס
11 בינואר 2017
0

מיקומה של בלוטת התריס הוא בצוואר משמאל ומימין לקנה הנשימה. התפקיד של בלוטת התריס הוא לייצר הורמון אשר אחראי על הוויסות של חילוף החומרים. בלוטת התריס, חשופה למחלות שונות ובין היתר, מחלה אשר באה לידי ביטוי בהגדלה של בלוטת התריס (מחלת גוויטר). הדרך לטפל במחלה הזאת, היא באמצעות ניתוחי בלוטת התריס – ניתוח אשר ייעודו לכרות את בלוטת התריס. מצב נוסף בגינו יש צורך בפעולות של ניתוחי בלוטת התריס, הוא במקרים בהם אנשים סובלים מפעילות יתר של בלוטת התריס ולא מגיבים לטיפול התרופתי – שהוא הטיפול הראשוני אותו נהוג לתת בדרך כלל במצבים כאלו. בכדי לוודא שהמחלה אכן מצריכה טיפול ניתוחי, נהוג לבצע מספר בדיקות ובין היתר: בדיקת דם, אולטרה סאונד, סריה, ביופסיה בלותת התריס ובדיקות נוספות – בדיקות אלו מספקות לרופא את התמונה המלאה לגבי אותה המחלה.

הליכי ניתוחי בלוטת התריס

ניתוחי בלוטת התריס מבוצעים בהרדמה כללית ואורכים בסביבות השעתיים. בשלב הראשון, הרופא המנתח מקפיד לחטא את אזור הצוואר בצורה יסודית לקראת הניתוח. בשלב הבא, הוא מבצע חיתוך קטן בחלק הקדמי של הצוואר – המטרה של המנתח היא ליצור ניתוק של כלי הדם דרכם מוזנת הבלוטה – במקרים מסוימים, דוגמת מצב של סרטן בלוטת התריס המנתח יבצע כריתה של כל הבלוטה.

לאחר שהפעולה הושלמה, המנתח תופר את החתך, כאשר במקום נשאר נקז או מספר נקזים, אשר ייעודם לנקז דם ופסולת מהרקמה.

הליך ההחלמה מהניתוח

לאחר ניתוחי בלוטת התריס, המנותח יישאר באשפוז לתקופה אשר תנוע בין 24 שעות ל-72 שעות – וזאת בכדי שלוודא שלא נגרמו סיבוכים שונים כתוצאה מהניתוח וכי הניתוח הצליח.  במקרים ובהם המטופל סובל מכאבים חזקים באזור הניתוח, הוא יוכל להשתמש במשככי כאבים עד חלוף הכאב – לרוב, הכאבים חולפים לאחר מספר ימים.

הנקזים מוסרים מספר ימים לאחר ניתוח והתפרים מוסרים עשרה ימים לאחר מועד הניתוח. אם הכאבים כתוצאה מהניתוח הם בלתי נסבלים ולא חולפים לאחר מספר ימים או שיש תופעות אחרות כמו: עליית חום וקוצר נשימה חשב מאוד ליידע את הרופא.