כירורגיה כללית
מה זה קנאביס רפואי?
11 באוקטובר 2018
0

קנאביס רפואי

גם אתם נתקלתם במונח "קנאביס רפואי" והנהנתם כאילו אתם מבינים במה מדובר? הגיע הזמן להבין באמת על מה כולם מדברים ולדעת אחת ולתמיד מה זה. המשיכו לקרוא וגלו כל מה שרציתם לדעת ולא היה לכם את מי לשאול, כולל מה זה קנאביס רפואי, מה ההבדל בינו בין הסם קנאביס ושאלת השאלות – האם זה חוקי?.

 

מה זה קנאביס רפואי?

קנאביס רפואי הוא כל חלק בצמח הקנאביס שנעשה בו שימוש רפואי הן באמצעות בליעה, עישון או אידוי. ואגב, כדאי שתדעו שאמנם במאה ה-21 המונח הפך לשגור, אבל השימוש בקנאביס לצרכים רפואיים התחיל כבר לפני אלפי שנים וכלל תרבויות שונות.

למעשה, שימוש בקנאביס לצרכים רפואיים הוצא מחוץ לחוק בשנות ה-30 של המאה ה-20, כך שלמעשה השימוש בו כיום הוא כהחזרת עטרה ליושנה. ואגב, גידול של קנאביס למטרות מסחריות היא נפוץ באזור דמשק בשנות ה-40, עד שאפילו נעשה ניסיון (שכשל) לגדלו בארץ.

 

האם זה חוקי?

במדינת ישראל כמו במדינות נוספות בעולם (אוסטריה, קנדה, צ'כיה, פינלנד, גרמניה, איטליה, הולנד, פורטוגל וספרד) הקנאביס מוגדר כסם, אך שימוש בקנאביס רפואי מותר לצרכים שונים כמו טיפול בכאבים כרוניים, פוסט טראומה, בחילות והקאות בקרב חולי איידס וסרטן ועוד.

חשוב לציין שבישראל שלא כמו בארה"ב ובקנדה לא ניתן להשיג קנאביס רפואי כתרופת מרשם ובאמצעות אישור לקנאביס רפואי הניתן על ידי משרד הבריאות, זאת למרות שהחומר הפעיל בקנאביס בודד לראשונה דווקא ע"י חוקרים ישראליים במכון וייצמן ב-1963.

 

מה ההבדל בין הסם קנאביס לקנאביס רפואי?

חשוב לציין שאמנם הסם קנאביס וקנאביס רפואי מופקים מאותו צמח אין ביניהם כל דמיון. למעשה, קנאביס רפואי בטוח יותר מהסם הודות לעובדה שהוא נועד למטרות רפואיות בלבד, כלומר הוא עומד בפרמטרים הבאים:

  1. הוא מותאם לנתונים של כל מטופל מבחינה אנטומית ופיזיולוגית כמו גיל, מצב גופני, מבנה גופני ועוד
  2. קנאביס רפואי נצרך אך ורק בהוראה של רופא ותחת פיקוח של רוקח.
  3. קנאביס רפואי מכיל כמות מדודה של חומר פעיל

עם זאת, גם שימוש בקנאביס רפואי יכול לגרום לבעיות רפואיות כמו השימוש בסם עצמו, בעיקר התמכרות ותופעות לוואי פסיכיאטריות שונות. למעשה, מחקר שנערך ב-2007 מצא ששימוש בקנאביס רפואי מעלה את הסיכון לפסיכוזה ב-40%.

בנוסף, טיפול בקנאביס רפואי מעלה את הסיכון ללקות במחלות שונות החל מדלקות בגרון, בסימפונות ובמערכת הנשימה וכלה באסתמה, טרשת נפוצה וסרטן ריאות. בנוסף, הוא עלול לפגוע בזיכרון, בקשב, בלמידה ולשבש יכולות ארגון קוגניטיביות שונות.

לכן, השימוש בקנאביס רפואי אסור על חלקים נרחבים באוכלוסייה למשל :

  • נשים בהריון (מתוך סכנה שהשימוש בקנאביס רפואי יגרום לבעיות פריון בעתיד ויפגע ביכולת השכלית של העובר)
  • מטופלים שסובלים מפסיכוזות (בעבר או בהווה)
  • חולים באי ספיקת לב,
  • צעירים עד גיל 30 שיש להם היסטוריה של שימוש לרעה בסמים או מחלות פסיכיאטריות במשפחה.