כללי
ליווי עסקי לעסקים קטנים
3 בפברואר 2021
0

השנה, בין סגרי מגיפת הקורונה, הפסיקו את פעילותם כבר כ-65,000 עסקים. על פי הערכות מדויקות למדי של מרכז מאקרו, המכון הישראלי למחקר כלכלי וחברתי, המספר עתיד אף לטפס ולהאמיר גם עד לקרוב ל-100,000 בתי עסק, שצפויים להיסגר בשל המשבר. זאת, בניגוד לעשור האחרון, שבו, לצורך השוואה, בכל שנה, סגרו את שעריהם בין 37,000 ל-45,000 עסקים, רובם ככולם עסקים קטנים.

 

גם נתון זה של ממוצע של 40,000 עסקים הנסגרים בשנה רגילה, אומר דרשני!
כידוע לכל, עסקים קטנים הם הגוף הפגיע ביותר בימים רגילים, לא כל שכן בעתות משבר, מכל האספקטים – בניגוד לעסקים הגדולים (או אפילו העסקים הבינוניים) לא תמיד נמצאת בידיהם היכולות של אורך נשימה פיננסי והם עובדים על תזרים מזומנים מגביל למדי, כך כדוגמא, שצ'ק חוזר אחד או לקוח אחד שאינו משלם במועד שהוא אמור לשלם עלולים לגרום לאי יכולת שלהם לפרוע את התחייבויותיהם לספקים, לאי יכולת שלהם לעמוד בהוצאות הקבועות (שכ"ד, משכורות וכד') ולהתפתח למפולת רצינית שתשפיע לא רק על העסק-עצמו, אלא גם על כל סביבתו העסקית.

 

ד"ר מנשה רוזנפלד | ייעוץ עסקי לעסקים קטנים – ליצירת קשר עם השאירו פרטים:




 

 

מדוע במיוחד עסקים קטנים זקוקים לליווי עסקי?

על פי הגדרותיו הרשמיות של משרד התמ"ת/הכלכלה, כ"עסק קטן" מוגדר עסק המעסיק בין עובד אחד ל-50 עובדים, אולם, רוב העסקים הקטנים הישראלים, אך לעיתים נדירות, מגיעים ל-50 עובדים והם פועלים על בסיס כוח אדם מצומצם בהרבה יותר (לרוב, עד לחמישה עובדים, כולל בעל העסק).

הדבר הגורם לכך, שבניגוד לעסקים הגדולים יותר, אין להם התקציב למשרה מלאה של בעל מקצוע שתפקידו מתמקד בשמירה על בריאות העסק מהבחינה הפיננסית, אדם ספציפי שתפקידו לדאוג לביצוע העבודה באופן היעיל ביותר, אדם שתפקידו לדאוג לגביית חובות וכן הלאה. במרבית העסקים הקטנים, את הג'אגלינג הנדרש בין המטלות השונות מבצעים אדם אחד או שניים, כשבין לבין, הם גם טרודים בלבד  את פעילות הליבה של העסק – קרי, "לייצר" רווח לעסק.

מובן מאליו שבתוך לחץ התנהלותי כזה, אין לבעל העסק או למנהל אותו זמן לבחון אספקטים שונים בהתנהלות העכשווית, לא כל שכל לתכנן אסטרטגיות פעולה שונות לעתיד. מאידך, גם תזרים המזומנים המצומצם שלו אינו מאפשר לו כאמור, להעסיק במשרה מלאה איש מקצוע שכיר שכל תפקידו יתמקד בכך.

 

מה תורם ליווי עסקי לעסקים קטנים?

למרות שהמיתוס הרווח גורס כי רק עסק בתחילת דרכו נזקק לליווי עסקי, ומהרגע שבו פעילותו עולה על נתיב התנהלות שוטפת – הכל "בסדר" והוא אינו נזקק לייעוץ ולהכוונה יותר, המציאות שונה לגמרי.

בשל הסיבות שאותן הזכרנו קודם, ישנם רק מעט מאד עסקים קטנים המצליחים (רובם אינם מצליחים) למצות את הפוטנציאל העסקי הרווחי הטמון בהם, בשל הצורך להתמודד, במקביל, עם לא מעט אתגרים שהפעילות השוטפת שלהם מציבה בפניהם.

נדיר מאד למצוא עסק קטן המתפקד בצורה האופטימלית בכל המישורים בלא שהדבר יעלה לו במחיר של פגיעה באספקט אחד או יותר הכרוכים בתפקודו.

ייעוץ עסקי אפקטיבי ואיכותי, מותאם לאופיו של העסק ולמטרותיו הספציפיות ומסוגל לאתר את הנקודות בהן ניתן לשפר את תפקוד העסק הפעיל.

יועץ עסקי מקצועי מנוסה אינו רק מנחה את בעליו של העסק מה צריך לבצע, אלא אף מעניק לו את הכלים להתמודד עם אתגרי התחום במיוחד והשוק הישראלי בכלל, גם בהמשך דרכו העסקית.

יועץ עסקי מקצועי, מנוסה, יעיל וישר, איננו הוצאה (!) – הוא ערובה ליכולת בהצלחת העסק.

 

הכותב הינו ד"ר במנהל עסקים ובעל תואר בינ"ל CMC כיועץ ניהולי.

ד"ר מנשה רוזנפלד הינו בעל ניסיון של שנים רבות בליווי ובייעוץ לעסקים בשלבי חייהם השונים. במהלך שנות פעילותו, למד ד"ר רוזנפלד מקרוב את מצבם של העסקים הקטנים בישראל ואת התמודדותם בזירות השונות ובתחומי הפעילות השונים. הידע העומד לרשותו, כמו גם ארגז כלי העבודה שפיתח בשנים אלו מתוך עבודה בשטח, עשויים לסייע לכל עסק קטן, המצוי בכל שלב של חייו, למצות את הפוטנציאל העסקי הטמון בו.

 

ד"ר מנשה רוזנפלד
טלפון: 054-5484444
אתר: https://www.dr-rosenfeld.com/

מקור נתונים:

https://www.ynet.co.il/economy/article/Bk5L2O0uP