פסיכולוגיה
טיפול בילדים ובבני נוער שסובלים מבעיות חברתיות ומהפרעות קשב וריכוז
19 במרץ 2017
0
מאת עמית חן – מטפלת בילדים עם בעיות חברתיות, קשב וריכוז, דיכאון וחרדות

בעיות חברתיות והפרעות קשב וריכוז הן שתי תופעות שנפוצות בקרב ילדים ומתבגרים. למעשה, חלק מהבעיות החברתיות מיוחסות להפרעות הקשב והריכוז הודות לתרומתן להתנהגות אימפולסיבית ולבעיות רגשיות. עם זאת, לא כל הפרעות הקשב והריכוז של ילדים ונוער תורמות לבעיות חברתיות וגם ליהפך : לא כל הבעיות החברתיות בקרב ילדים ובני נוער מקורן בהפרעות קשב וריכוז.

הפרעות קשב וריכוז
הפרעות קשב וריכוז וטיפול בבעיות התנהגות ורגש בילדים

למעשה, הפרעות קשב וריכוז ובעיות חברתיות של ילדים ונוער מצריכות הבנה עמוקה של התחום. אמנם יש בין המונחים השונים נקודות דמיון אך ראשית יש להסביר כל מונח בנפרד. לפניכם סקירה קצרה של המונחים השונים כדי שתוכלו לעזור לילדיכם ולסייע להם בבעיות השונות : הן בתחום הבעיות החברתיות והן בתחום הפרעות הקשב והריכוז.

מהן בעיות חברתיות בקרב ילדים ונוער?

בעיות חברתיות מבטאות קשיים ביצירת קשרים חברתיים שהם צורך פסיכולוגי ורגשי מהותי. בנוסף, יצירת קשרים חברתיים בקרב ילדים ובני נוער הוא אלמנט חשוב בהתפתחות החברתית, הרגשית והקוגניטיבית שלהם. כיום נהוג לחלק את הכישורים החברתיים של ילדים ובני נוער ל-3 אלמנטים:

  1. אסרטיביות – אלמנט זה כולל את היכולת לשתף פעולה מבחינה חברתית עם קבוצת השוויים, למשל : להתפשר מצד אחד ולהתעקש מצד שני.
  2. אמפתיה – היכולת להבין את הרגשות של הזולת ולבטא את הרגש האישי מבלי לפגוע באחר.
  3. קבלת סמכות – המסוגלות להישמע לדמויות סמכותיות, להתנהל תחת סמכות ולקבל את החוקים ואת הכללים של מסגרות שונות (בית, בית ספר, חוג וכו')

בניגוד לדעה הרווחת בעיות חברתיות אינן נפתרות מעצמן עם הזמן אלא בדיוק ליהפך : בעיות חברתיות שאינן מטופלות בזמן יכולות להחמיר ולגרום למצבים של דחייה חברתית, חרם ולפגיעה קשה ומתמשכת בדימוי העצמי.

עמית חן – מקום של מימוש ויצירת מציאות
טיפול בילדים ונוער עם בעיות קשב וריכוז, בעיות רגשיות והתנהגות – ליצירת קשר עם עמית חן השאירו פרטים:



 

מהן הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים ובני נוער?

הפרעת קשב וריכוז נחשבת להפרעה נוירולוגית והיא קיימת בקרב 5-10% מהאוכלוסייה, כולל אוכלוסיית הילדים ובני הנוער. הפרעות אלו תוארו לראשונה כתופעות פילוסופית במאה ה-17 וכתופעות רפואית בשנת 1902. החל מ-1952 הפרעות קשב וריכוז מופיעות בספר האבחנות של האגודה האמריקאית לפסיכיאטריה (DSM).

הפרעות קשב וריכוז מאופיינת בבעיות שונות בריכוז ובזיכרון ובחוסר יכולת לשמור על קשב. הפרעות אלו מתפתחות במהלך חמש שנות החיים הראשונות עקב תפקוד לקוי של מוליכים עצביים. כיום ידוע שרוב הפרעות הקשב והריכוז בקרב ילדים נובעות ממקור גנטיות ורשתי. עם זאת, שאר המקרים מושפעים מגורמים נוספים כגון גורמים סביבתיים, תזונתיים, פיזיים ועוד.

בדיקות רפואיות מודרניות שנעשו בקרב אנשים עם הפרעות קשב וריכוזהוכיחו קשר לבעיות חברתיות. למשל : בדיקת PET  מצאה שבקרב הלוקים בהפרעת קשב וריכוז הפעילות המוחית בהמיספרה הימנית יחסית נמוכה. להמיספרה זו תפקיד חשוב בהפניית קשב והיא אחראית על החשיבה ההוליסטית ועל התפיסה החברתית.

 

אז מה עושים?

בשיטת N.Y.E  אנחנו מבינים שהבעיות החברתיות הינם הרבה פעמים הגדרה של החברה , עד היום ידענו לספר לעצמנו שהבעיות שלנו קשורות לסביבה שלנו , קשורה לזה שאנחנו רגישים ולא שווים בעיני החברה ובעיני עצמנו.

כיום יודעים שניתן לטפל בבעיות חברתיות ובהפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים ונוער מהשורש.למעשה הן בעיות חברתיות והן הפרעות קשב וריכוז משקפות את העולמות הפנימיים העצמיים. טיפולים חדשניים מאתרים את המקור הפנימי להתנהגויות השונות וגורמות לשנוי מהיר במרחב הפנימי.

שנוי זה מאפשר לילד ולמתבגר חיים מתוך נוכחות ומחזיר להם את תחושת הבטחון והיציבות. בתוך זמן קצר הילדים והמתבגרים אינם מנוהלים ע"י הקשיים ומתחילים לנהל את חייהם.  למעשה, הטיפול בילדים ובבני נוער מאפשר להם ליצור הבנה חדשה על החיים ולחזור לחיות באמת.

בעיות חברתיות אצל ילדים ע"פ שיטת NYE

עד היום חשבנו שהבעיות החברתיות הם בגלל החברה והסביבה שלנו , עד היום למדנו שהחברה היא זו שגורמת  לנו להיות כפי שאנחנו …

שיטת הטיפול NYE  משנה את כל מה שידענו עלינו עד כה.

הבעיות החברתיות אצל ילדים ובכלל הן תוצר של מי שאנחנו בחברה כלומר כל עוד אני מרגיש היעדר של ביטחון בי והחברה כביכול לא מספקת לי את הביטחון ואפילו מורידה לי אז אנחנו אומרים שהילד חסר ביטחון ויש לו קושי חברתי שבעצם כל עוד אנחנו תלויים בחברה ובסביבה שתעניק לנו את הביטחון אנחנו תמיד נהיה תלויים וחסרי אונים במידה והיא לא מספקת לנו אותו. כאשר ברגע שהילד מגלה בו את הביטחון ברגע שהילד מגלה בו את הקיימות שלו ואת החוזק שבו הטבעי הוא יודע בקלות להתנהל בחברה מתוך עצמו ואינו מרגיש צורך להתנתק כדי להגן עליו מפני החברה ואינו מרגיש חוסר ביטחון בסביבה ואינו מרגיש צורך להיות משהו עבור מישהו כדי להרגיש יותר משמעותי ולכן באמת פנוי לחיות מתוך עצמו בחברה מבלי להרגיש כבול או מאוים ואז אותה בעיה חברתית לא מתקיימת כי שאני חי את עצמי כלומר חי מתוך גילוי של הקיימות והביטחון שקיימים בי באופן טבעי אני חי באופן חופשי של ביטוי ומרגיש קיים בכל מקום שבו אני נמצא בו.

לדוגמא: ילד שמוצא את עצמו דחוי חברתית מרגיש בתחושה הפנימית שלו שהוא לא שווה ולא קיים כי החברה היא זו שהחליטה את זה, ילד כזה או שינסה לרצות את הסביבה או שינסה להיות כמו כולם או שיחליט שהוא מתנתק ונסגר מפני העו7לם המאיים על קיומו.

במצב כזה ברגע שהילד יגלה שחברה לא יכולה באמת לגרום לו להרגיש לא קיים כל עוד הוא חי את הקיימות שלו, כל עוד תפיסת ההכרה היא חברתית ונטפל במה שגרם לנו להרגיש ככה לא באמת נעשה שינוי במצבו האמיתי של הילד, אך ברגע שהילד יתחבר לעצמו ויגלה שיש בו את מלוא הקיימות ומלוא הביטחון באופן טבעי שאינו תלוי בשום דבר חיצוני הוא ירגיש בעל ערך פנימי וירגיש שהוא לא צריך להתנתק , לא צריך לשמור עליו מפני החברה ולא ירגיש צורך לרצות ולהיות כמו כולם. וכך גם לגבינו המבוגרים.

וברגע שהילד לא חי את ההישרדות שלו בעולם ולא נלחם על מקומו בעולם הוא פנוי לחיות את עצמו, הוא פנוי להרגיש חופשי ליצור לבטא שהוא בא מתוך מקום קיים מתוך מקום נוכח ובטוח, והיכולת שלו ליצור הצלחה וגדילה היא אינסופית כי הוא מחובר לשקט הקיים שבו.

שהוא לא דרוך בלשמור עליו ולהגן עליו , שהוא בטוח בו ובקיימות ובביטחון שקיימים בו מעצם היותו הוא עצמו אז ורק אז הוא יכול לחיות את עצמו בחברה מבלי להרגיש חסר כי הוא חי את השלם הקיים שבו , ושהוא חי את עצמו בחברה הוא יכול להיות בוחר ואתה בעיה שהוגדרה כבעיה מפסיקה פשוט להתקיים.

יצירת קשר עם עמית חן – חן לגוף ולנפש
טלפון: 04-6042336, נייד: 050-9485420
אי-מייל: kfirhen@walla.co.il