רפואת נשים
דליפת שתן : כל מה שחשוב לדעת
31 במאי 2015
0

דליפת שתן היא תופעה רווחת אשר פוגעת קשות באיכות חייהן של נשים רבות. התופעה מתבטאת בהעדר יכולת לשלוט בהטלת השתן ובאיבוד שתן בלתי רצוני העלול להתרחש בסיטואציות שונות וכתוצאה מליקויים שונים. דליפת שתן יכולה לקרות בכל שעה משעות היום או הלילה. בחלק מהמקרים היא מתרחשת במהלך פעילות גופנית, בעת עיטוש או שיעול ובהפעלת מאמץ כמו הרמת משאות ובמקרים אחרים מתוך תחושת דחיפות או אף ללא התרעה מוקדמת. דליפת שתן או בריחת שתן עלולה להופיע בגילאים שונים ושיעורה בקרב בנות המין הנשי גבוה לאין שיעור מאשר בגברים. פנינו אל ד"ר בני פיינר, מומחה ברפואת נשים ובאורוגינקולוגיה באשר לסוגי הטיפולים הקיימים.

כיום קיימים פתרונות רבים למגוון הליקויים המכונים בכלליות דליפת שתן ואין הצדקה לכך שאשה הסובלת מדליפת שתן תחוש שלא בנח לפנות לעזרה מקצועית ולטפל בבעייתה. פנייה לרופא מומחה בתחום (אורוגינקולוג) תוכל להוביל לפתרון הבעייה תוך התאמת הטיפול לאשה ולהעדפותיה.

מהם המנגנונים המובילים לדליפת שתן?

  • דליפת שתן במאמץ – מרחשת במצבים המאופיינים בעלייה חדה בלחץ התוך-בטני כגון שיעול, עיטוש, צחוק וכן בעת הרמת משאות, קפיצה, ריצה ולעיתים אף במהלך קיום יחסי מין. המשותף לכל הפעילויות האלה הוא שנעשה בהן שימוש בשרירי הבטן (לרוב משתמשים בשרירים אלו כחלק מאינספור פעולות שגרתיות ללא כל מודעות לכך שמפעילים אותם).
  • דליפת שתן מתוך דחיפות – מתרחשת בהמשך לתחושת צורך פתאומי ודחוף להטיל שתן שקשה לעמוד בפניו. במקרים אלו, אם לא מגיעים לשרותים תוך זמן קצר עלולה לקרות דליפה של שתן ללא שליטה. תופעה זו נובעת על פי רב מתסמונת המכונה 'שלפוחית שתן רגיזה'.
  • דליפת שתן ממילוי יתר – מצב בו אין תחושה תקינה של התמלאות שלפוחית השתן ולכן היא מתמלאת יתר על המידה, מה שמביא לדליפה. תופעה זו יכולה להיות קשורה לפגיעה עצבית או לחסימה במוצא שלפוחית השתן לדוגמא בעקבות ניתוחים קודמים, קרינה לאגן וכו'.

ד"ר בני פיינר – אורוגניקולוג מומחהסובלת מבריחת שתן?  מעוניינת במידע נוסף אודות הטיפולים הקיימים? צרי קשר עם ד"ר בני פיינר, השאירי פרטים:  





טיפולים אפשריים לדליפת שתן בנשים

חיזוק שרירי רצפת האגן – שרירי רצפת האגן קשורים קשר הדוק בשליטה בסוגרים ובדליפת שתן. שרירים חלשים ניתנים לחיזוק בעזרת תרגילים שאותם אפשר לבצע גם בבית. התרגילים השונים יכולים להביא לשינוי מהותי בתופעת בריחת שתן ולעתים אף להעלים אותה (כמובן, תלוי בחומרת המצב).

טיפול תרופתי תרופות מקבוצת ה'אנטי-כולינרגיות' ואחרות נמצאו יעילות במקרים של דליפת שתן. התרופות מהדור החדש משפיעות על תהליך מתן השתן והשפעתן על מערכות אחרות בגוף מזערית. מנגנון שחרור מושהה מאפשר ליטול את התרופה פעם ביום בלבד כשהיעילות נשמרת לאורך היממה כולה.

הזרקות – הזרקת בוטוקס לדופן השלפוחית הוכחה כטיפול יעיל בדליפת שתן על רקע שלפוחית רגיזה ובתסמיני תכיפות ודחיפות במתן השתן. מנגד, הזרקת חומרים לעיבוי השופכה (Bulking agents) נועדה לטיפול בדליפת שתן במאמץ, בפרט במצבים בהם הליקוי הוא בתפקוד הסוגר.

ניתוח – ניתוח ה'מיתלה' (בלועזית sling) אשר נקרא גם TVT הוא ניתוח נפוץ לטיפול בדליפת שתן במאמץ ובדליפת שתן מעורבת. מדובר בניתוח 'זעיר פולשני' המבוצע בגישה נרתיקית (בשונה מניתוחים לטיפול בדליפת שתן שהיו מקובלים בעבר והצריכו פתיחת הבטן), דרך חתך זעיר בגודל כ-1 ס"מ ואורך פחות מחצי שעה. הניתוח מהווה פתרון מצויין בין היתר לנשים העוסקות בפעילות ספורטיבית אך סובלות מדליפת שתן המקשה עליהן את העיסוק בספורט.

להפסיק את מעגל הבושה

דליפת שתן הינה בעייה נפוצה בקרב נשים הכרוכה בפגיעה קשה באיכות החיים ואשר ניתנת לטיפול יעיל ופשוט במרבית המקרים. חשוב על כן שנשים הסובלות מדליפת שתן לא יהססו ויפנו לקבלת עזרה. תחום האורוגינקולוגיה הינו תחום מומחיות ספיציפית (מצריך תקופת התמחות נוספת מעבר להתמחות בגינקולוגיה) העוסק בבעיות רצפת האגן בנשים ובכלל זה באבחון ובטיפול בדליפת שתן לסוגיה השונים. הרופא המומחה בתחום זה מיומן באבחון הסיבה לדליפת השתן ובהתאמת סוג הטיפול כך שיקנה פתרון מיטבי לבעייה תוך התחשבות ברצונות המטופלת ובהעדפותיה.

באדיבות ד"ר בני פיינר – מומחה ברפואת נשים, אורוגינקולוגיה וכירורגיה אגנית משקמת
רחוב הברזל 19 א', רמת החיים תל אביב | טלפון: 03-6007077
הרצליה מדיקל סנטר, רמת ים 7, הרצליה פיתוח | טלפון: 09-9592988

 

ד"ר בני פיינר – אורוגניקולוג מומחה

סובלת מבריחת שתן?  מעוניינת במידע נוסף אודות הטיפולים הקיימים? צרי קשר עם ד"ר בני פיינר, השאירי פרטים:

שם

טלפון

דואר אלקטרוני