כללי
הגישה הנוירו תנועתית לטיפול ושיפור תפקודי המוח ,התנועה והלמידה
15 בינואר 2017
0

אם בעבר חשבו כי המוח מחווט ומתמפה בגילאי הילדות ללא יכולת גמישות ושינוי בהמשך החיים,

מחקרים עדכניים מוכיחים שהמוח הוא איבר גמיש שניתן לחיווט ולשינוי בכל גיל ומצב.

בתהליך של היזון חוזר מוחנו ממפה את עצמו כשהכלי העומד לרשותו הוא גופנו ותנועותיו ובעיקר  הקשב אליהן. תהליך זה של שיפור ועידון התפקודים יכול להמשך כל החיים אך לרוב אנו מפסיקים לפעול בצורה הקשובה די מהר ומסתפקים במה שהשגנו בשנות החיים הראשונות.

בכל מקרה של צורך לשפר או ללמוד תפקוד חדש ובוודאי במקרה של עיכובים ופגיעות אצל מבוגרים או אצל תינוקות וילדים כדאי לגלות מהי הדרך שבה מוחנו לומד דברים חדשים, דרכי עשייה ותפקוד חדשות.

המרכז הנוירו התפתחותי לילדים עם צרכים מיוחדים בגישה הנוירו - תנועתית.
המרכז הנוירו התפתחותי לילדים עם צרכים מיוחדים בגישה הנוירו – תנועתית.

כל למידה (תפקוד/אופן תנועה/פעולה חדש) ושיפור צריכים להתאים לאופן הלמידה של המוח, כלומר באמצעות תנועה וקשב. המוח לומד מתנועה ומקשב לגירויים חיצוניים ופנימיים מבחין  ביניהם ע"י יצירת קשרים עצביים חדשים והופך אותם למידע תפקודי. בכך נהפך חוסר-הסדר לסדר הגיוני (Making sense out of Nonsense).

 תנועה היא שם כולל לכל הפעולות האנושיות: רגשות, מחשבות, שפה וגם תנועה מוטורית.

התבוננות בתינוקות מראה לנו כי הם עסוקים בהקשבה מתמדת לתחושותיהם ולתנועותיהם וכיצד בתהליך מרתק תנועותיהם האקראיות הופכות לתנועות ספונטניות ומהן לתנועות נשלטות

 ככלל ניתן להתייחס אל התנועה על אופייה ואיכותה כמשקפת את רמת הסדר והארגון של המוח.

 באמצעות תנועה, קשב אליה  והיזון חוזר לומד התינוק להכיר את גופו ולשלוט בתנועותיו ובפעולותיו, כלומר : לפתח תפקודים חדשים.  עם זאת, קליטת מידע חדש ולמידה מתאפשרת רק כאשר המוח נמצא במצב של למידה.

המרכז הנוירו התפתחותי לילדים עם צרכים מיוחדים וללמידה באמצעות תנועה וקשבאיתן לרנר, מורה ומטפל בשיטת ענת בניאל (ABM) והגישה הנוירו – תנועתית (NeuroMovement)
מומחה בינלאומי לעבודה וטיפול בתינוקות וילדים עם עיכוב וצרכים מיוחדים ומטפל בכיר בשיטת פלדנקרייז למבוגרים
ליצירת קשר ומידע נוסף :





הגישה הנוירו-תנועתית מבוססת על קשרי הגומלין בין המוח לתנועה: התנועה עוזרת למוח להתפתח ולגדול והמוח הוא זה שמארגן את התנועה והתפקוד. השיטה שמוצאה בשיטת פלדנקרייז פותחה ע"י ענת בניאל מארה"ב  בעקבות ניסיון ארוך-שנים עם תינוקות, ילדים ומבוגרים עם פגיעות, עיכוב התפתחותי או צרכים מיוחדים וכוללת 9 עיקרים המבוססים על אסטרטגיית הלמידה של המוח:

  1. תנועה וקשב – Movement with attention תנועה ופעולה המלוות בקשב מפתחות קשרים עצביים חדשים. תנועה מכנית , כלומר תנועה שלא מתוך קשב חוזרת על דפוסים קיימים ואינה תורמת ללמידה חדשה אלא מחזקת קשרים קיימים ומעמיקה אותם.
  2. איטיות – Slow -למידת איכות חדשה או תפקוד לאופני עשייה שונים של המוח והתנועה חייבת לעורר את המוח לקשור קשרים חדשים

מחקרים עדכניים מראים כי תנועה איטית ובעיקר כזו המלווה בקשב, מאפשרת למוח ליצור כ 1.8 מיליון קשרים עצביים בדקה..

  1. וריאציות – Variation – מחקרים מוכיחים שעשייה של אותו דבר בצורות שונות מאפשרת ללמידה חדשה להתבסס במוח. טעויות מכוונות ווריאציות מספקות למוח עושר של מידע שהכרחי ליצירת אפשרויות תנועה ורעיונות חדשים, קרי למידה מתוך שיפור מתמיד ולמידת תפקודים חדשים.
  2. עדינות- Subtlety – למידה מתאפשרת באמצעות עדינות ולא באמצעות ניסיון להתגבר על מכשולים ע"י הפעלת כוח. העדינות מאפשרת למוח להבחין בדקויות של מידע חדש ולארגן אותו באופן מוצלח.
  3. התלהבות – enthusiasm – התלהבות מאותתת למוחנו איזה פעולה חשובה עבורו ומאפשרת למוח להסיט לכך אנרגיה של קשב. התלהבות היא פעולה רצונית וזו יכולת שאפשר לפתח כדי לאפשר למידה מתוך משמעות.
  4. מטרות גמישות – Flexible goals – הצמדות לדרך פעולה מסוימת מונעת מראש את האפשרות של הגעה למטרה בדרכים אחרות. שמירה על כל ערוצי הקשב פתוחים תאפשר למוח לזהות הזדמנויות שלא הבחין בהן קודם, כלומר : למידה.
  5. מצב של למידה – Learning switch – אמנם המוח הוא איבר פלסטי אבל יש לו רק שתי אפשרויות פעולה: או שהוא במצב של למידה או שלא. תנועות חזרתיות והרגלי מחשבה שחוזרים על עצמם פשוט מכבים את הסוויץ' מ- on ל-off
  6. חלומות ודמיון – Imagination & Dreams – דמיון הוא הדרך של המוח לממש אפשרויות חדשות לפני שהן קורות בפועל, כלומר ליצור משהו שלא היה קיים שם קודם ולהתגבר על מכשולים באמצעים חדשים.
  7. מודעות – Awareness – מודעות היא הידע לגבי הפעולה שנעשית בכל רגע נתון והיא ההיפך מפעולה אוטומטית. כאשר המוח נמצא במצב של מודעות הוא שם לב לאפשרויות שונות שמפתחות את הלמידה

שעורים וטיפולים נוירו תנועתיים עובדים עם כל אחד ובכל מצב.

האוכלוסייה העיקרית המגיעה לשעורים וטיפולים אלה היא תינוקות וילדים עם עיכוב התפתחותי ו/או צרכים מיוחדים. העיקרים האלה במיוחד חשובים ללמידה ותנועה שנפגעת אצלם בגלל העיכוב או הצרכים המיוחדים

הילדים המגיעים סובלים מעיכוב התפתחותי, טראומות כתוצאה מלידה או פגיעות נוירולוגיות ואחרות ברחם ולאחר לידה, תסמונות גנטיות , היפוטוניה והיפר טונוס, בעיות מוטוריות ודילוג או החסרת שלבי התפתחות , בעיות קוגניציה , קשב וריכוז, שיתוק מוחין , פיגור , אוטיזם ואספרגר ועוד

הניסיון בארץ ובעולם בטיפול בשיטה בילדם מראה כי הם עוברים שינויים משמעותיים ותמידיים

אוכלוסייה נוספת הנשכרת משיעורים וטיפולים אלה היא אוכלוסיית המבוגרים : מצד אחד אנשים עם רצון לשפר את יכולותיהם התנועתיות התפקודיות (שחקנים,ספורטאים,אמני במה ואחרים) ומאידך אנשים הסובלים מפגיעות כאבים ופציעות בין אם מוטוריות או נוירולוגיות.

 

הצטרפו אליי בפייסבוק !

המרכז הנוירו-התפתחותי ללמידה באמצעות תנועה
The NeuroDevelopment center for Learning Through Movement
שיטת פלדנקרייז למבוגרים וילדים
שיטת ענת בניאל(SM) לילדים עם צרכים מיוחדים
Anat Baniel Method(sm) for children with special needs
תינוקות וילדים עם צרכים מיוחדים
שיקום לאחר פציעה וכאבים כרוניים
אמני במה, מוסיקאים ושחקנים

טלפון : 077-7007363
סלולרי : 052-8321780
אתר : www.eytan-lerner.co.il

המרכז הנוירו התפתחותי לילדים עם צרכים מיוחדים וללמידה באמצעות תנועה וקשב

איתן לרנר, מורה ומטפל בשיטת ענת בניאל (ABM) והגישה הנוירו – תנועתית (NeuroMovement)
מומחה בינלאומי לעבודה וטיפול בתינוקות וילדים עם עיכוב וצרכים מיוחדים ומטפל בכיר בשיטת פלדנקרייז למבוגרים
ליצירת קשר ומידע נוסף :

שם

טלפון

דואר אלקטרוני