רפואת נשים
סובלים מסדק בפי הטבעת? טיפול בפיסורה ללא ניתוח
19 במאי 2015
0

פיסורה היא למעשה פצע או סדק הנוצר ברירית התעלה של פי הטבעת. הפצע נוצר לרוב כתוצאה מעצירות קשה אך הוא עלול להופיע גם בעקבות שלשולים, היריון , מחלת מעיים ועוד. טיפול בפיסורה לא מחייב ניתוח, במצבים מסוימים ניתן בעזרת טיפול ביתי לשפר את המצב ולהפחית את הכאבים באופן ניכר.

טיפול בפיסורה ללא ניתוח.

לעתים פיסורה מלווה בכאבים חדים, גירודים ואפילו דימום. פיסורה היא תופעה נפוצה ואיננה קשורה לגיל, מין או מצב בריאותי. היא פוגעת באיכות החיים שלנו ועלולה ליצור זיהום.

איך מומלץ לבצע טיפול בפיסורה ללא ניתוח?

המטרה של הטיפול בפיסורה היא בראש ובראשונה לגרום להרפיית שריר הטבעת ולאפשר יציאות רכות בכדי למנוע פציעה נוספת והחמרה של המצב. טיפול ראשוני ויסודי בבעיה יכול למנוע ניתוח בעתיד.

  • סיבים תזונתיים – אחת מהדרכים לעשות זאת הוא לשנות את הרגלי התזונה, להוסיף סיבים תזונתיים לתפריט או לחילופין לאכול מזון עשיר בסיבים כמו פירות, ירקות. גם שתייה מרובה של מים חיונית וחשובה להחלמה.
  • מריחת משחות – משחות המכילות חומרים פעילים כמו ניפדיפין או ניטרוגליצירין מסייעות להרפיית השריר הטבעתי. אחוזים גבוהים של המטופלים במשחות אלה מדווחים על שיפור משמעותי בפצע והפחתה בכאבים.
  • הזרקת טוקסין (בוטוקס)- גם זו שיטת טיפול בפיסורה ללא ניתוח, המתבצעת ע״י הזרקת חומר הבוטוקס לסיבי הסוגר הפנימי אשר מרפה את השריר. אחוזי ההצלחה בשיטה זו נעים בממוצע בין 70%-85%. גם אמבטיות ישיבה היא דרך נוספת להקל על הפצע ועל הכאב.

מה עושים במידה והטיפול בבית לא עוזר?

טיפול בפיסורה ללא ניתוח ובאופן עצמאי אמור להשתפר בתוך מספר שבועות. במידה והטיפול לא עוזר ואין שיפור בכאבים, ביציאות או בדימום, פיסורה כבר נחשבת למחלה כרונית ולא לתופעה חולפת. לכן, במידה והטיפול הביתי, השימוש במשחות, הקפדה על אמבטיות חמימות ושימוש במגבונים לחים במקום נייר טואלט לא עוזר, יש להתייעץ עם רופא מקצועי. לפעמים יש צורך בנטילת תרופות ואם גם פעולה זו לא מניבה תוצאות, סביר להניח כי צריך ניתוח.

לסיכום, פיסורה היא  תופעה שאינה נעימה ומעבר של ניתוח גם הוא מלווה בכאבים נוספים ובחיתוך פולשני. לכן טיפול בפיסורה ללא ניתוח מומלץ להתחיל באופן מיידי עם זיהוי ההבחנה ולהימנע מניתוח כירורגי במידת האפשר.

 

ד"ר אלן לוי – פרוקטולוג מומחה
טלפון: 052-2633673