כללי
ניתוחי קטרקט / ניתוחי עדשות מתקדמות
29 ביוני 2016
0

קטרקט הינו עכירות של עדשת העין שעלולה לפגום בחדות הראייה, בקושי לקרוא ובסנוור. בניתוח קטרקט מסירים את העדשה העכורה ומשתילים במקומה עדשה מלאכותית . כיום ניתוח קטרקט מבוצע בשיטה שנקראת פאקואמולסיפיקציה ובה מתבצע ריסוק ושאיבה של העדשה העכורה דרך חתך קטן. פגשנו את ד"ר תמר פדות ושמענו על דרכי הטיפול הקיימים בקטרקט.

תמר פדות תמונה

הסרת העדשה מתבצעת דרך חתך קטן שבדרך כלל נסגר מעצמו (וגדלו כשני מ"מ) ודרכו גם מחדירים את העדשה החדשה. רוב ניתוחי הקטרקט מבוצעים בהרדמה מקומית ואופי ההרדמה מותאם לגיל המנותח וליכולת שלו לשתף פעולה בזמן הניתוח : ברוב החולים ניתן להסתפק בהרדמה ע"י טיפות וג'ל. במנותחים עם תנועות עיניים בלתי רצוניות ניתן לבצע הרדמה מקומית עמוקה יותר כדי לשתק את שרירי העין בעת הניתוח, ובמקרים מורכבים ניתן לבצע הרדמה מלאה במטופלים שמתקשים לשתף פעולה (למשל ילדים).

ההחלמה מניתוח קטרקט קצרה יחסית ותוך שבוע-שבועיים רוב המנותחים מגיעים לראיה טובה וחוזרים לפעילות כמעט רגילה.

ד"ר תמר פדות קלויזמן – מומחית לרפואת עיניים סובלים מראיה מטושטשת ומעוניינים לשמוע דרכי טיפול שונות – ליצירת קשר עם ד"ר תמר פדות, השאירו פרטים:





תיקון הראיה בניתוח קטרקט סטנדרטי

בניתוח קטרקט רגיל העדשה המושתלת היא חד-מוקדית : רחוק או קרוב, ואין תיקון של אסטיגמטיזם. במצב זה המטופל יזדקק למשקפי קריאה, ראיה או לשניהם. יצוין כי גם בניתוח זה ניתן להקטין את מספר המשקפיים ולשפר את התשבורת. אפשרות נוספת היא לכוון עין אחת למרחק ועין שניה לקריאה (מונו-ויז'ן) אך פתרון זה לא מתאים לכל אחד.

השתלת עדשות מתקדמות

בניתוחי קטרקט ניתן היום להציע למטופלים תיקוני ראיה מתקדמים, בנוסף לעצם הסרת העכירות.

בניתוחי קטרקט עם עדשות פרמיום משתילים עדשות מולטי-פוקאליות, ובכך מספקים למטופל יכולת ראייה הן לרחוק והן לקרוב .  ניתוחי הקטרקט החדשים מייתרים כמעט לגמרי את הצורך במשקפיים כי הייצור של העדשה החדשה נעשה באמצעים טכנולוגיים חדשניים ותוך חישוב מדויק. אפשרות נוספת היא השתלת עדשות טוריות עבור מטופלים שסובלים מאסטיגמציה (צילינדר) הנגרמת ע"י קימור לא אחיד של קרנית העין וגורמת להפרעות ועיוות בראייה, גם למרחק וגם לקריאה. מסיבות שעדיין אינן לגמרי מובנות גם אנשים שסבלו שנים רבות מאסטיגמציה מרגישים הפרעה ואי נוחות בראיה לאחר ניתוח קטרקט ללא תיקון הצילינדר. ניתן גם לשלב את שני הניתוחים לניתוח אחד – השתלת עדשות טוריות ומולטיפוקאליות.

חשוב לציין כי לא כל עין מתאימה לעדשות הפרמיום ויש לבצע אבחון מדויק לפני הניתוח.

ניתוח קטרקט בלייזר

כיום ניתן לשלב בין טכנולוגיית הלייזר לטכנולוגיית הפאקואמולסיפיקציה ולשפר עוד יותר את הדיוק בניתוח. השימוש בלייזר מבטיח דיוק מירבי ביצירת הפתח הראשוני בקופסית ולכן גם דיוק טוב במיקום העדשה המלאכותית. בעזרת הלייזר ניתן לרכך את העדשה העכורה לפני פירוקה וכך להקטין למינימום את הפגיעה באנדותל הקרנית.

ניתוח קטרקט בלייזר עדיין אינו זמין בכל המרכזים הכירורגיים בארץ.

ניתוח לחולים שסובלים מקטרקט וגלאוקומה

חלק מהחולים שזקוקים לניתוח קטרקט סובלים גם מגלאוקומה, שם כולל למחלות עיניים שמקורן בעליית הלחץ התוך-עיני ועלולות לגרום להתנוונות עצב הראייה עד כדי עיוורון. חולים אלו יכולים לעבור ניתוח אחד שפותר את שתי הבעיות במשולב : בניתוח הקטרקט מחליפים את העדשה העכורה וגם יוצרים פתח לניקוז נוזל כדי להוריד את הלחץ התוך-עיני שגורם לגלאוקומה. עם זאת, במידה ואין דחיפות לטפל בשתי הבעיות גם יחד ניתן לטפל ניתוחית רק באחת מהבעיות בעוד הטיפול הניתוחי בבעיה השנייה יידחה או יטופל תרופתית.

בחלק לא מבוטל מחולי הגלאוקומה ניתן לשפר מאד את השליטה בלחץ ע"י ניתוח קטרקט מוצלח. הדבר נכון במיוחד במקרים של גלאוקומה סגורת זווית.

שיפור איכות חיים

כיום ניתן להתאים את ניתוח הקטרקט לכל מטופל לפי בעייתו הספציפית כך שהפתרון המתקבל תואם את המטופל באופן אישי. שיפור איכות הראייה אינה דבר של מה בכך כי איכות החיים במיוחד בגיל המבוגר (שבו נמצאים רוב החולים) תלויה רבות באיכות הראייה. חלק מהקשישים מוגבלים ביכולת התנועה ולכן האפשרות להמשיך לנהוג, כמו גם לקרוא, לצפות בטלויזיה ולהשתמש במחשב הן יכולות קריטיות ונדרשות עד גיל מאוחר. כמובן שגם הסיכון לנפילות וחבלות קשור ליכולת הראיה. מכאן ששיפור איכות הראייה קשור באופן מובהק לשיפור איכות החיים.

ד"ר תמר פדות קלויזמן – מומחית לרפואת עיניים | טלפון: 052-9709336
רחוב יגאל אלון 29 חיפה , מרכז מסחרי דניס, קומה א

ד"ר תמר פדות – מומחית לרפואת עיניים

סובלים מראיה מטושטשת ומעוניינים לשמוע דרכי טיפול שונות – ליצירת קשר עם ד"ר תמר פדות:

שם

טלפון

דואר אלקטרוני