כירורגיה כללית
מלנומה : כל מה שחשוב לדעת על סרטן העור
19 במאי 2015
0

משחר הימים רוצה האדם לחיות בבריאות ובאושר, להאריך ימים, ואף, אם יוכל יום אחד, לפצח את סוד חיי הנצח. תיאורים מימי הפרעונים ומימי האימפריות הסיניות הגדולות מתארים את החיפוש המתמיד אחרי תרופת הפלא לחיים ארוכים או נצחיים, והיום, עם הפיתוחים הטכנולוגיים, אנו כנראה קרובים מתמיד.

הרפואה המודרנית עובדת עם טכנולוגיה מתקדמת מהשורה הראשונה, וכך גם קורה בתחום נוירוכירורגיה.

ובכל זאת, אנו עדיין לא שם, ומדי שנה לוקים המונים בכל העולם בתופעות שונות ומחלות שונות כמו סרטן העור. סרטן הוא מחלה שהוגדרה כמגפה עולמית, מחלה קטלנית עם פנים רבות, שמאתגרת את המוסדות הרפואיים הקליניים והמחקריים כאחד. הטיפול בסרטן של העור הוא טיפול מונע בעיקרו, או טיפול בזמן אמת המתאפשר, בעיקר, או לפחות בצורה יעילה, ע"י אבחון מוקדם של המחלה.

על סרטן העור

ישנם בגדול שני מופעים מוכרים של סרטן העור:

  1. קרצינומה – תופעה סרטנית המחולקת לשני סוגים, זו של תאי הבסיס וזו של תאי הקשקש. קרצינומה של תאי הבסיס היא התופעה השכיחה מבין השתיים, ומתבטאת לרוב בהופעה של גוש עורי קטן, בקרצינומה שטחית או חודרנית, והיא תוקפת את האפיתל

קרצינומה של תאי הקשקש יכולה לתקוף את העור, צוואר הרחם והגרון, ומכאן שמופעים שלה שונים ומגוונים, והאבחון הטיפול בה מאתגר יותר, ודורש יותר מודעות, הן מהרופאים והן מהאוכלוסייה, לצורך בדירה וגילוי מוקדם.

  1. מלנומה – סרטן העור הקטלני מבין השניים, והסרטן הנפוץ ביותר בעולם (בקרב בני אוכלוסיית בני האדם). סרטן (מלנומה) העור תוקף את רקמת האפיתל המכסה איברים פנימיים בגוף האדם, והדיאגנוזה נעשית לרוב על ידי ביופסיה במחט, בחרוט, בהסרת בלוטת הלימפה החשודה, ועוד.

מניעה של סרטן בעור

סרטן העור הוא תופעה שניתן לעיתים לזהות בשלב מוקדם, ובכך לפעול ולמגר אותה מהגוף. הגילוי המוקדם הוא ככל הנראה האפשרות הטובה ביותר לטיפול במחלה, ומעלה את סיכויי ההישרדות ממנה באחוזים רבים מאוד.

מניעת הסרטן של העור על כל סוגיו דורשת מכם ערנות, ידע ופעולה. השתמשו בתכשירים הבולמים את הנזקים של קרינת השמש. בדקו את עצמכם באופן שוטף לשינויים בעור, ובצעו בדיקות סדירות אצל רופא עור לזיהוי ושלילה של סרטן.