כללי
האם קיים טיפול לאלרגיה?
20 ביולי 2015
0

שאלה פשוטה שקשה לענות עליה. כאשר המטופלים שלי מפנים אלי את השאלה הזאת, אני חייב לומר שהתשובה היא בעצם שאין תרופה לאלרגיה, כי מדובר במשהו תורשתי שמועבר בצורה גנטית מדור לדור ועדיין אין ביכולתנו לשנות גנים. לפחות לא את הגנים הקשורים לאלרגיה. מצד שני, לסביבה יש השפעה מכרעת על האלרגיה ואת הסביבה אנחנו כן יכולים לשנות ואף לשלוט עליה.

כל ארבעה ילדים אלרגי. הכיצד זה קרה?

ישנה סביבת המאקרו, כגון אקלים, מזג אוויר, טמפרטורה, זיהום אוויר וסופות רעמים. מתופעות אלה אנחנו יכולים להימנע, אך לא לשלוט עליהן. לעומת זאת, סביבת המיקרו כן ניתנת לוויסות. אנחנו יכולים להימנע, לפחות באופן חלקי, מאלרגנים, כגון קרדית אבק הבית ועבש, מזון אלרגני מסוים, כגון חלב פרה שהרבה תינוקות אלרגיים אליו, דגים, שומשום, בוטנים וסוגים אחרים של אגוזים, פירות טרופיים – מנגו, אבוקדו ואחרים, חרקים – דבורים וצרעות, ותרופות אלרגניות.

כמו כן, ניתן להימנע מאלרגנים שבאים במגע עם העור וגורמים לתגובות אלרגיות. לרוב מדובר בכימיקלים, כגון קוסמטיקה, חומרי ניקוי, צבעי שיער, פלסטיק, גומי וחומרי צילום. כדי להימנע מחומרים אלה, חייבים קודם כל לזהות אותם. הצעד הראשון שיש לבצע כדי להימנע מאלרגנים בצורה שיטתית כרוך בבדיקות אלרגיה, העוזרות לגלות את האלרגן הגורם להופעת הסימפטום. למשל, אם המטופל סובל מנזלת אלרגית ונמצא שהוא רגיש לקרדית אבק, יש לדאוג שחדרו יהיה נקי מאבק ולהשתמש בסדינים, כריות, שמיכות, שטיחים ווילונות שעשויים מחומרים סינטטיים (ולא מחומרים אורגניים כמו כותנה, צמר ונוצות).

ד"ר כרמי גלר – רפואת ילדים, אלרגיה ואימונולוגיה
טיפול באלרגיה אצל ילדים – לקבלת מידע נוסף, השאירי פרטים:  




המטופל צריך להימנע ממזון אלרגני ולהפסיק ליטול תרופות אלרגניות הגורמות לפריחה וסרפדת. וכמובן שאם הבן-אדם אלרגי לארס דבורים, אסור לו לבוא במגע עם דבורים וצרעות. זוהי רשימה מצומצמת של דוגמאות לאלרגנים מהם אפשר להימנע על-ידי שינוי תנאי הסביבה. כמו כן, יש לקחת בחשבון שבמחלות אלרגיות כמו אסתמה ופריחה לרוב יש מרכיב פסיכוסומטי שהוא חלק מהסביבה הפנימית והמוכרת בבית, כאשר סביבה זו יכולה להיות הגורם המשפיע על הופעת הסימפטומים.

למרבה הצער, בקרת הסביבה לא תמיד מספיקה למניעת תסמיני אלרגיה. במקרה זה אנחנו, המומחים לאלרגיות, צריכים להמליץ על תרופות שונות, כגון אנטיהיסטמינים, תרסיסים לאף ומשאפים. במקרים קיצוניים המטופל אף נאלץ ליטול סטרואידים. מטופלים מסוג זה מצריכים מעקב יסודי למניעת חזרתה של המחלה אחרי תקופת הריפוי. לסיכום ניתן לומר שלאלרגיה כשלעצמה אין תרופה ממשית, לפחות לא כרגע. למרות זאת, בקרת הסביבה, תרופות, טיפול חיסוני וטיפולים נוספים יכולים למנוע את סבלם של המטופלים, לשפר את איכות חייהם ובעצם לאפשר להם חיים נורמליים.

 

ד"ר כרמי גלר – רפואת ילדים, אלרגיה ואימונולוגיה
טלפון: 03-5067695 | 052-6364670

 

ד"ר כרמי גלר – רפואת ילדים, אלרגיה ואימונולוגיה

טיפול באלרגיה אצל ילדים – לקבלת מידע נוסף, השאירי פרטים:

שם

טלפון

דואר אלקטרוני