כללי
סובלים מדליפת שתן? תסמונת השלפוחית הרגיזה ודרכי הטיפול
20 בדצמבר 2015
0

פעילות יתרה של שלפוחית ​​השתן היא מצב שבו השרירים של שלפוחית ​​השתן מופעלים בעת המילוי, זמן בו אמורה להיות רפויה, דבר הגורם לאדם דחף פתאומי להשתין לפני שהוא/היא מוכן/ה לזה. תופעה זו נקראת גם תסמונת השלפוחית הרגיזה. בדרך כלל, האדם, שסובל מהבעיה הזאת, יכול לשלוט על שרירי סוגר השופכה אשר מונעים בריחת השתן בעת מילוי השלפוחית ולכן יש מספיק זמן לרוץ לשירותים. לפעמים, בריחת השתן (דליפת השתן) יכולה לקרות כי אין מספיק זמן להגיע לשירותים. פנינו לד"ר מיכאל ויינריב, מומחה להפרעות השתנה, אורודינמיקה ואורולוגיה כללית, בכתבה הבא נסקור מהם הגורמים לדליפת שתן, על תסמונת השלפוחית הרגיזה ודרכי הטיפול החדישים.

תסמונת השלפוחית הרגיזה - על הגורמים ודרכי הטיפול בדליפת שתן.
תסמונת השלפוחית הרגיזה – על הגורמים ודרכי הטיפול בדליפת שתן.

יותר מ-2.5 מיליון גברים ונשים בארצות הברית חיים עם דליפות שתן בגלל הקושרות למחלות מערכת העצבים כמו טרשת נפוצה, פגיעה בחוט השדרה, מחלת פרקינסון או שבץ. מחלות אלו עלולות לגרום נזק לקשרים בין המוח ושלפוחית השתן וכתוצאה מכך ישנה התנהגות לא תקינה של השלפוחית שהופכת להיות רגיזה ובמקרים קיצוניים יותר אף גורמת לדליפות שתן.

תסמונת השלפוחית הרגיזה יכולה להיגרם על ידי המחלות והמצבים השונים, והאתגר שקיים הוא למצוא את הסיבה המדויקת לתסמונת זו במטופל הפונה למומחה.

גורמים שונים בהתנהגות שלנו יכולים להשפיע על החמרה בהתנהגות של שלפוחית ​​השתן ואף להחמיר תסמיני השלפוחית הרגיזה. לדוגמא, אם מפחיתים את צריכת המים היומית מגבירים את הסיכון לעצירות צואה. עצירות בתורה יכולה להשפיע על התנהגותה של שלפוחית ​​השתן דרך הלחץ עליה מצד מעי הגס המלא בצואה קשה. אם שותים מים לפני השינה, מאוחר בערב, זה עשוי להשפיע באופן מיידי על העובדה שתצטרך/י לקום בלילה להשתין ולפעמים יותר מפעם אחת. בנוסף, ישנם חומרים מסוימים בתזונה שלנו או משקאות מסוימים שעשויים “לעצבן” או “לגרות” את שלפוחית השתן לפעילות מוגברת ולא רצויה. הסיבה לפעילות מוגברת של השלפוחית בגלל צריכת החומרים “המגרים” בכך ש​​המזון “המגרה” מכיל תרכובות שבריכוזים גבוהים או בגלל חומציות שלהם יכולות לגרום לפעילות יתרה של השלפוחית.

על בסיס המחקרים המדעיים הרבים, רופאים מצאו כי השכיחות התסמונת השלפוחית ​​הרגיזה עולה עם הגיל. סיבות נוספות יכולה להיות ערמונית מוגדלת (בגברים), צניחה של אברי האגן (בנשים) כמו גם מחלה או פציעה של מערכת העצבים או חוט השדרה, אשר יכולות להוביל לתסמיני השלפוחית הרגיזה ע”י שיבוש העברת האותות מהשלפוחית לחוט השדרה או למוח.

ד"ר מיכאל ויינריב – מומחה להפרעות השתנה, אורודינמיקה ואורולוגיה כלליתסובלים מדליפת שתן? רוצים לשמוע עוד אודות דרכי הטיפול הקיימים בתסמונות השלפוחית הרגיזה? ליצירת קשר עם ד"ר מיכאל ויינריב השאירו פרטים:  





לאור המצבים הרבים שיכולים לגרום להופעת תסמיני השלפוחית הרגיזה חשוב לשלול מצבים היכולים להיות הפיכים (ואף בחלקם): שארית שתן גדולה, זיהום בשתן, אבנים בדרכי השתן ואף לשלול גידולים ממאירים בדרכי השתן.


דרכי הטיפול החדישים הקיימים היום לטיפול בתסמונת השלפוחית הרגיזה:


בוטוקס
– הזרקת בוטולינום טוקסין לשריר השלפוחית כטיפול לשלפוחית הרגיזה. מהו השימוש של בוטוקס® באורולוגיה. אם יש לך שלפוחית רגיזה וניסית את התרופות האחרות, אך לא מצאת שהן עוזרות לך מספיק טוב או הופיעו תופעות לוואי, זה הזמן לשקול בוטוקס®. בוטוקס® כיום מאושר לטיפול בשלפוחית הרגיזה ​​על ידי ההזרקה הישירה לתוך שלפוחית ​​השתן. השלפוחית הרגיזה היא תסמונת (אוסף של תסמינים) בה יש את התופעות הבאות: דחיפות (צורך עז ופתאומי להטיל שתן) מלווה דליפת שתן לעתים ועשויה להיות מלווה בתכיפות גבוהה (תדירות מוגברת) של הטלת שתן עם/בלי נוקטוריה (קימה לשירותים בלילה).  לטיפול זה אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד והוא מפחיד משמעותית את מספר אירועי דליפת השתן היומיים, מקטין את מספר אירועי הדחיפות.

קוצב סקראלי
– קוצב שלפוחית המושתל בחלקו העליון של הישבן. InterStim® אושר על ידי משרד הבריאות האמריקאי בשנת 1997 לטיפול בבריחת שתן ומאז שנת 1999 InterStim® הוא גם הטיפול שמיועד למטופלים עם שלפוחית שאיננה מתכווצת (מצב של אצירת שתן) בהיעדר חסימת המוצא השלפוחית (בגלל הצרות השופכה או ערמונית מוגדלת או צניחת השלפוחית). גירוי העצבים הסקראליים משפיע על העצבים היוצאים מחוט השדרה והמשפיעים על תפקוד השלפוחית ומעיים. InterStim® הוא הטיפול ש”מועדד” הפעלה תקינה יותר של העצבים הסאקרליים האחראיים על תפקוד השלפוחית או המעיים ע”י “יריית” הפולסים החשמליים קלים. זה עוזר לעצבים האלה לתקשר כראוי, כדי להבטיח תפקוד התקין של שלפוחית ​​השתן ושרירי רצפת האגן. InterStim® הוא הטיפול ההפיך שניתן לסיום בכל עת על ידי ביטול או הסרה של ההתקן.

גירוי עצב היקפי (
PTNS) – מערכת גירוי עצבי היקפי נעשית בעזרת גירוי בעצב הטיביאלי, העצב שמקורו בחוט השדרה נמצא באותו האזור אשר שולט על תפקוד של איברי האגן, כולל שלפוחית ​​השתן, מעי גס. הטיפול ב-PTNS© מטפל בדחף לא תקין להשתנה (דחיפות) , תכיפות מוגברת להשתנה וגם בדליפת השתן מדחף. הטיפול מתבצע באמצעות מחט קטנה מוחדרת באזור הקרסול, שמתחברת למנוע חשמלי המייצר גירוי באזור הדקירה למשך 30 דקות פעם בשבוע למשך 12 שבועות. 60-80% מהחולים מגיבים היטב לטיפול ונצפה שיפור בתסמיני השלפוחית הרגיזה.

רוצים לדעת עוד? צרו קשר עם המרפאה להפרעות השתנה – ד"ר מיכאל ויינריב
כתובת: רחוב טשרניחובסקי 119 בית דור רופאים, כפר סבא.
לתיאום תורים: 09-7408811, נייד במקרים דחופים: 052-9124494

ד"ר מיכאל ויינריב – מומחה להפרעות השתנה, אורודינמיקה ואורולוגיה כללית

סובלים מדליפת שתן? רוצים לשמוע עוד אודות דרכי הטיפול הקיימים בתסמונות השלפוחית הרגיזה?  השאירו פרטים:

שם

טלפון

דואר אלקטרוני