רפואת נשים
מה זה הפריה חוץ גופית
14 במאי 2017
0

הפריה חוץ גופית היא טיפול במסגרת טיפולי פוריות. יש שמכירים את טיפולי ההפריה החוץ גופית בשם הפריית מבחנה או בשם הפריה חוץ גופית. טיפולים אלו של הפריה הם ככל הנראה הטיפולים הנפוצים ביותר בתחום טיפולי הפוריות והם נותנים את התוצאות הטובות ביותר. אל טיפולי ההפריה מגיעים זוגות שלא מצליחים להיכנס להריון או נשים אשר מעוניינות להיכנס להריון יחידני.

להיעזר בטיפולי פוריות, אשר מתבצעים על ידי רופא נשים מומחה לפוריות.
מה זה הפריה חוץ גופית?

מהי הפריה חוץ גופית

טיפולי הפריה חוץ גופית הם טיפולים שבהם מבצעים הפריה של הביצית כשהיא מחוץ לרחם האישה ומחדירים לאחר ההפריה את הביצית חזרה לאישה להמשך הריון. את ההפריה מבצעים בתנאי מעבדה ולמעשה יוזמים מפגש בין הזרע לבין הביצית כדי לייצר עוברים. כדי ליצור את ההפריה יש לעבור כמה שלבים:

שלב ראשון – בדיקות מעבדה

בשלב הראשון עוברים בני הזוג (או האישה) בדיקות רבות שמטרתן לוודא כי ההריון לא יפגע בבריאות שלה או בבריאות של העובר שלה. הבדיקות מקיפות מאד וכוללות גם בדיקה אם ישנם זיהומים בגוף האישה, צהבת, מבצעים משטח צוואר הרחם ועוד. בשלב זה מבצעים גם בדיקות גנטיות, בדיקת זרע, הדגמת רחם ומבצעים בדיקת דם שבוחנת את הרמות הקיימות של ההורמונים.

שלב שני – הוצאת הביציות

כדי להוציא את הביציות עוברת האישה טיפול של גירוי שחלות. המטרה של הגירוי היא לעודד אותן לייצר כמה ביציות גדול ושאלו יתאימו לביצוע ההפריה החוץ גופית. לאחר הגירוי כשמגיע הזמן מבצעים שאיבה של הביציות עצמן. השאיבה של הביציות מתקיימת תחת הרדמה מקומית כשהטיפול יכול להיות גם כואב במידה סבירה. לאחר שאיבת הביציות תתבקש האישה לנוח למשך כמה שעות.

שלב שלישי – הפריה חוץ גופית

הפריה חוץ גופית מתבצעת בתנאי מעבדה. הביציות מונחות על צלוחית הדגרה כשבמקביל הגבר נותן דגימת זרע. דגימת הזרע עוברת גם היא הליך הכנה ולאחר מכן מחדירים את הזרע לביצית ומחכים להפריה. לאחר שמתקיימת ההפריה החוץ גופית אפשר להחדיר את העוברים חזרה לאישה.

שלב רביעי – החדרה

שלב זה הוא השלב האחרון בטיפולי הפריה חוץ גופית. שלב זה אינו כואב אך הוא מותח מאד. כדי לבצע החדרה של הביצית המופרית מחדירים צינור דק או קטטר לחרם דרך צוואר הרחם של האישה ומחדירים דרכם את העוברים המופרים. בסיום ההליך מתבקשת האישה להמשיך לשכב כשעתיים ולהימנע מקיום יחסי מין למשך שבועיים מיום הטיפול.

מגבלות ותקנות הנוגעים להפריה חוץ גופית

הפריה חוץ גופית היא טיפול מקובל מאד במסגרת טיפולי פריון. הטיפולים ידועים באחוזי ההצלחה הגבוהים שלהם ועם זאת כל אישה צריכה לדעת לקראת מה היא הולכת ומהן המגבלות של הטיפול. כל מי שמתעניינת בטיפול ההפריה החוץ גופית כדאי שתדע את המגבלות וגם את הזכויות שלה ובניהם:

  • הטיפולים ניתנים לנשים שהן בטווח הגילאים 45-18.
  • נשים מעל גיל 39 יכולות לבצע טיפולי הפריה חוץ גופית משיקולים רפואיים כטיפולים ראשונים.
  • נשים אשר עברו את גיל 42 לא יבצעו יותר משלושה סבבים של טיפולים עוקבים.
  • נשים מתחת לגיל 42 לא יבצעו יותר מארבעה מחזורי טיפול עוקבים.

בחירת מכון לביצוע הטיפולים

טיפולי הפריה חוץ גופית הם טיפולים משמעותיים מאד בחייה של כל אישה ובחייהם של כל זוג. זוגות אשר עוברים את טיפולי ההפריה יכולים להעיד על קשיים, מתח, התרגשות ועוד שלל רגשות ולכן חשוב לבחור במכון לביצוע הפריה שהיא חוץ גופית בעל ניסיון רב, הצלחות קודמות ויחס אישי לכל שאלה ולכל פניה של האישה או של בני הזוג.